Hard surface modeling problem

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
Lars-Kristian
Innlegg: 45
Registrert: fre 12 feb, 2010

Hard surface modeling problem

Legg innav Lars-Kristian » lør 03 des, 2011

Hei.

I dag har jeg modelert en datamus, og da møtte jeg på et problem når 2 "sømmer" møtes.
Det jeg ønsker å få til er at flere edge-loops går sammen til 1 edge-loop uten at det blir for mye deformasjon.
Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres på en pen måte?

Bildet illustrere problemet.
Bilde


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » lør 03 des, 2011

Noe av dette som hjelper?


Trådstarter
Lars-Kristian
Innlegg: 45
Registrert: fre 12 feb, 2010

Legg innav Lars-Kristian » lør 03 des, 2011

Takk for svar, men nei desverre.

Jeg har prøvd litt forskjellige løsninger, men ingen gir det resultatet jeg er ute etter.

Hvis jeg terminerer alle edge-loopene i "krysset / sømmen" så synes den nesten ikke. Ellers hvis jeg tar med meg for mange edge-loops nedover i modellen, så blir det en stygg kant der det skal være en smooth overflate.

Tenkte kanskje at de som har modelert litt mer en meg, hadde en enkel fiks på dette. Eller kanskje det blir et annet resultat i andre programmer.


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » lør 03 des, 2011

Disse problemene tror jeg ikke er enklere i andre programmer. Studer hvordan folk modellerer biler, der tror jeg man støter på disse problemene hele tiden.

Vurdert å gå for en løsning som ikke gir utelukkende quads?


Trådstarter
Lars-Kristian
Innlegg: 45
Registrert: fre 12 feb, 2010

Legg innav Lars-Kristian » lør 03 des, 2011

Takker, har aldri tenkt på å sjekke andres modeller. xD

Brukeravatar

Mikademius
Innlegg: 1625
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 03 des, 2011

Paa en slik mus er vel dette to separate biter? ;)
Da spiller det ikke saa stor rolle om du har flere loops paa den ene enn den andre. Om du skal terminere edges er det viktig aa ikke gjoere det midt i en kurvet flate. Da er du doemt til aa faa pinches.

Det er en serie videoer paa Vimeo, som jeg ikke fant naa, som tar for seg "alle" problemstillinger du kan komme over i. Skal se om jeg finner den
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » lør 03 des, 2011

Mikademius skrev:Paa en slik mus er vel dette to separate biter? ;)
Da spiller det ikke saa stor rolle om du har flere loops paa den ene enn den andre. Om du skal terminere edges er det viktig aa ikke gjoere det midt i en kurvet flate. Da er du doemt til aa faa pinches.

Det er en serie videoer paa Vimeo, som jeg ikke fant naa, som tar for seg "alle" problemstillinger du kan komme over i. Skal se om jeg finner den


Hadde vært storveis. Fant noen videoer da vi hadde spesifikt om dette på skolen, de foregikk i blender. Vet ikke om det er de samme.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » lør 03 des, 2011

Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com


Trådstarter
Lars-Kristian
Innlegg: 45
Registrert: fre 12 feb, 2010

Legg innav Lars-Kristian » søn 04 des, 2011

Takk for hjelpen alle sammen.

Jeg endte opp med å dele opp mesh'en i flere deler, for deretter å legge de tett inntil hverandre. :D


Gå tilbake til «Modellering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron