Maya: Glitch i animering?

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » lør 26 nov, 2011

BTW, etterhvert som jeg har testet litt alternativer på UV-arbeidet de siste ukene, har det gått opp for meg at jeg ikke har like mye imot Maya's UV-editor som det ser ut som de fleste rundt meg har. Det vil si, jeg har ikke så stort problem med verktøyene (selv om de er altfor dårlige for å være i en såpass gigantisk markedsandelinnehaver som Maya er), men for meg er det store problemet ustabiliteten og hvor tregt Maya blir når man jobber med UV. Det samme følte jeg litt med max. Det er bare for ressurskonsumerende. Når jeg har en mesh på over et par tusen polys blir det veldig tungt å jobbe. Man klikker på en UV og venter og venter før Maya catcher up. Så konverterer man til shell, så venter man igjen. Veldig slitsomt i kontrast til Headus UVlayout som jobber som varm dolk i smør. Skjønner at Maya har mer å tenke på, men det kan vel ikke være riktig at bedre ytelse enn dette er en umulighet.

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 26 nov, 2011

Synes Maya sine tools er helt greie. Man laerer seg ogsaa maater aa jobbe kjappere og kjappere og saa for min del jobber jeg mye i Maya sin UV editor.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » man 28 nov, 2011

Hvis du sliter med at UVen går tregt, er ikke bare noe historie du bør kvitte deg med da? Har ikke hatt noe stort problem med treg UV i Maya selv.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » man 28 nov, 2011

Mnei, det er det første jeg sjekker når jeg opplever noen form for ubehag i Maya=) Men det kan godt være det er noe jeg gjør galt, håper jo det. Det var derfor jeg postet =) Så hvis andre ikke sliter med dette, er det kanskje noe i workflowen min som må endres=)

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 28 nov, 2011

Forsøk ninja trikset. Lag en cube, combine med tulleobjektet, face mode , slett facene som gjør cuben, delete history. Hjelper det?
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » man 28 nov, 2011

Hørtes ut som en overkommelig løsning hvis det funker, skal teste det senere! Takker!

[EDIT:] hvorfor funker dette forresten? Hva er logikken bak?

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 29 nov, 2011

Logikken er at du gir objektet en ny shape node. Shape noden i maya holder paa all.. vel, shape informasjon. Om du skrur paa shapes i outlineren (eller kikker i attribute editor eller til og med hypergraph) kan du se at det man velger i viewporten egentlig base er transform noden og saa jobber man "paa den". Dersom et objekt blir vrient og all else fail funker ninja trikset 8/10 ganger.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 29 nov, 2011

Aa ok, den får ny shapenode! Kult, skal få testet dette asap!

Gå tilbake til «Animering og rigging»