Maya: Glitch i animering?

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Maya: Glitch i animering?

Legg innav danielodland » søn 23 okt, 2011

Noen som opplever at animasjoner glitcher litt i maya 2012? F eks at en animasjon stopper mellom to keyer i viewporten. Kan se i graph editor og timeline at det ikke er noen key der, men bevegelsen stopper likevel. Ingen keyer på andre attributter som kan virke inn. Problemet blir borte når jeg lukker og åpner scenen igjen, men dukker opp etter en stund igjen på et annet sted. Er dette en kjent greie?

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » søn 23 okt, 2011

Skjer det i wireframe mode også, eller i viewport 2.0?
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Trådstarter
danielodland

har ikke skjedd mer i kveld, så vet ikke. Var i 2.0 da det skjedde sist iaffal. Kjent 2.0 problem?

Trådstarter
danielodland

Og som et apropos, er UV-editoren i Maya det mest ustabile aspektet ved hele programmet? Maya krasjer minst en gang hvert femte minutt mens jeg jobber med UV-er. Dette er ikke en overdrivelse. Jeg saver for hver sew jeg gjør så arbeidet kan gå så glatt som mulig.

Har hatt samme problemet på alle installasjoner av maya 2012 jeg har hatt.

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Re: Maya: Glitch i animering?

Legg innav shcmack » man 24 okt, 2011

danielodland skrev:Noen som opplever at animasjoner glitcher litt i maya 2012? F eks at en animasjon stopper mellom to keyer i viewporten. Kan se i graph editor og timeline at det ikke er noen key der, men bevegelsen stopper likevel. Ingen keyer på andre attributter som kan virke inn. Problemet blir borte når jeg lukker og åpner scenen igjen, men dukker opp etter en stund igjen på et annet sted. Er dette en kjent greie?
Om man spiller av i realtime så vil maya prøve å spille av animasjonen slik at den matcher FPSen du har definert. Om du da har en tung scene, så vil den hoppe over flere frames fordi den ikke klare å håndtere hver enkelt frame så raskt.
Det høres imidlertid ikke helt likt ut som det du beskriver, men har du prøvd å sette playback-speed til Max Realtime? Skjer det evt. når du kjører ut playblast?

danielodland skrev:Og som et apropos, er UV-editoren i Maya det mest ustabile aspektet ved hele programmet? Maya krasjer minst en gang hvert femte minutt mens jeg jobber med UV-er. Dette er ikke en overdrivelse. Jeg saver for hver sew jeg gjør så arbeidet kan gå så glatt som mulig.
Maya 2012 har sliti mye med UIet, og UV-editoren og renderviewen er etter min mening de tingene som har fått lide mest. Håper dette er noe de jobber med!
Det hender seg at det hjelper å rydde opp i scenen, slette history på objekter osv, men det er vanskelig å feilsøke på da det er så inkonsekvent :?

Trådstarter
danielodland

Re: Maya: Glitch i animering?

Legg innav danielodland » man 24 okt, 2011

shcmack skrev:
danielodland skrev:Noen som opplever at animasjoner glitcher litt i maya 2012? F eks at en animasjon stopper mellom to keyer i viewporten. Kan se i graph editor og timeline at det ikke er noen key der, men bevegelsen stopper likevel. Ingen keyer på andre attributter som kan virke inn. Problemet blir borte når jeg lukker og åpner scenen igjen, men dukker opp etter en stund igjen på et annet sted. Er dette en kjent greie?
Om man spiller av i realtime så vil maya prøve å spille av animasjonen slik at den matcher FPSen du har definert. Om du da har en tung scene, så vil den hoppe over flere frames fordi den ikke klare å håndtere hver enkelt frame så raskt.
Det høres imidlertid ikke helt likt ut som det du beskriver, men har du prøvd å sette playback-speed til Max Realtime? Skjer det evt. når du kjører ut playblast?

danielodland skrev:Og som et apropos, er UV-editoren i Maya det mest ustabile aspektet ved hele programmet? Maya krasjer minst en gang hvert femte minutt mens jeg jobber med UV-er. Dette er ikke en overdrivelse. Jeg saver for hver sew jeg gjør så arbeidet kan gå så glatt som mulig.
Maya 2012 har sliti mye med UIet, og UV-editoren og renderviewen er etter min mening de tingene som har fått lide mest. Håper dette er noe de jobber med!
Det hender seg at det hjelper å rydde opp i scenen, slette history på objekter osv, men det er vanskelig å feilsøke på da det er så inkonsekvent :?

Takker for respons.

Ang glitch:
Samme problemet selv da jeg scrubbet, var som om keyene var på feil sted selv om jeg kan se at det ikke var tilfelle. Det som gjør at jeg er overbevist om at dette er en bug er at det forsvant da jeg reåpnet filen.

UV editoren:
Sletter alltid historie før jeg begynner på UV'er. Er UV-layout en veldig tung prosess for systemet? Er det å forvente at det skal lagge og ta tre-fire sekunder fra jeg klikker på et shell til det er selected? Er ikke noen kraftplugg av en maskin jeg sitter på hjemme, men er ikke noen tøysemaskin heller=) Sliter ikke på andre områder.

Brukeravatar

einarmn
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav einarmn » man 24 okt, 2011

Hmm har til dags dato aldri opplevd en krasj som følge av UV editoren, de eneste problemene jeg har hatt der er lagg når man skal unwrappe et villt antall polys, men det har jeg forståelse for at skjer. En ting som faktisk funker veldig bra når maya sliter med å unforlde uv'er er mesh cleanup med default settings. Kan være meshet ditt det er no krøll med.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » man 24 okt, 2011

einarmn skrev:Hmm har til dags dato aldri opplevd en krasj som følge av UV editoren, de eneste problemene jeg har hatt der er lagg når man skal unwrappe et villt antall polys, men det har jeg forståelse for at skjer. En ting som faktisk funker veldig bra når maya sliter med å unforlde uv'er er mesh cleanup med default settings. Kan være meshet ditt det er no krøll med.

Takk for responsen!

Det er snakk om en veldig, veldig enkel mesh. Skjønner ikke at den skal trøble. Jeg kom meg uansett igjennom det, men skal ha cleanup i tankene neste gang. Vet iaffal at headus UVlayout står på handlelisten=)

Brukeravatar

einarmn
Kontakt:

Legg innav einarmn » man 24 okt, 2011

Holder ikke maya smooth uv tool? den er rask, stabil og bra når man vet hvordan man bruker den. Et par dagers trening så uvmapper man som en helt:)

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » man 24 okt, 2011

Maya smooth fungere aldri bra nok einar! :D 3rd party programs må som regel til ;)
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » man 24 okt, 2011

Mvh
Saihtam

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 25 okt, 2011

Saihtam skrev:Når me først er inne på det. How to use Maya's Unfold feature. (so that it actually works).

Lærte en ting og to her=) Har "lært" meg UV i maya kun på egen hånd og med manualen. Greit å få noen til å vise hvor landet ligger. Kommer til å gå fortere å unwrappe nå=)

Kommer sikkert til å lære dette på skolen snart, men greit med en head start. Har kikket etter tutorials på emnet, men hver gang jeg finner en som virker seriøs så bruker de 3rd party programmer.

Brukeravatar

einarmn
Kontakt:

Legg innav einarmn » tir 25 okt, 2011

@Saberill pffff!:)
etter videoen til saihtam ble det bare enda bedre :D

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 26 nov, 2011

Saihtam skrev:Når me først er inne på det. How to use Maya's Unfold feature. (so that it actually works).

1) Naar man bruker realx/unfold toolen holder det ikke aa dra EN gang og saa si at den ikke funker.
2) At Maya "plutselig" gjoer layout med scale. Det at man ikke har brukt denne optionen tidligere og at den naa var
paa i maya 2011 (vet ikke om det er default eller om han har skrudd den paa en gang) betyr ikke at layout har vaert crap tidligere. Man kan ikke klage paa en funksjon naar man ikke bruker den riktig.
3) Bildelen er da ikke ferdig... stretching her og der.
4) Selecte face i viewporten, saa gaa til convert to uv og saa til shell i uv editoren? Hva med aa klikke en singel uv i uv editoren og selecte shell?
5) Dekket er ikke ferdig unfoldet. De er stretched i V...
6) Tok et godt stykke tid foer buksa var brukbar og det var flere "looks beautiful" da det var stretch olympics.
7) Istedet for aa selecte hele chunks i shell kan man pin'e borders.

Litt merkelig at ikke Maya er skrevet saa det gjoer en horizontal foer vertical. Noen som vet matten bak Unfold i Maya?
Ellers er UV en ganske interresant del av 3d. Med Ptex tenkte man at UV var over for all eternity. Saa kom fur folket og krevde uv.
Colin Doncaster har skrevet Yeti som ikke trenger UV. Nok engang har vi tatt bort et UV ledd. (peregrinelabs.com) Hvor lenge er det til vi er kvitt UV for godt? Med Mari har man ptex support og det er en projection paint package saa i teorien kan man auto mappe og painte i vei. Anbefaler det dog ikke :)

Om man maa UV mappe saa er Headus UVLayout fint og jeg har hoert gode ord om Roadkill selvom jeg ikke har testet det selv. Vi har ikke degradert studio til 2012 da det er en beta release. De brukte det paa et annet prosjekt og hatet det. De faa minuttene jeg har testet 2012 har vaert en krasj fest og at de slapp 4 hotfixes paa 2 uker sier litt om hvor mye troebbel de har. Faar haape at de over tid faar inn nok reports til at de klarer aa gjoere det stabilt paa flere setups. To be fair saa kjoeres software deres paa mange forskjellige setups. Innen det er ordnet har de sluppet en ny beta dog...2013.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » lør 26 nov, 2011

Er spent på når/om autodesk begynner å ta seg selv seriøst igjen.

Gå tilbake til «Animering og rigging»