Problem med kamera-animasjon

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
ufoninja
Sted: Oslo
Kontakt:

Problem med kamera-animasjon

Legg innav ufoninja » man 06 jun, 2011

Hei,

knoter litt med en kamera-animasjon her. Er det noen kloke hoder, som kan få meg ut av dette rotet?

Jeg har laget en kamera-animasjon tidligere fra B til A. Nå skal jeg flytte meg fra A til B, men ønsker denne gangen
at kamera skal rotere mot venstre før den fortsetter mot A. Problemet er at kamera roterer til høyre, så selv om jeg setter en ny keyframe midtveishvor jeg har rotert mot venstre, så roterer den deretter mot høyre uansett. Jeg er nødt til å ha kamera-posisjonene
fra den forrige animasjonen. Hva kan jeg gjøre for å unngå at kamera roterer mot høyre?

Legger ved skjermdump fra curve-editoren, som viser punkt B til A for øyeblikket. Her roterer kamera altså mot høyre underveis.
Jeg vil at den skal rotere mot venstre istedenfor.Bilde

Brukeravatar

Trådstarter
ufoninja
Kontakt:

Ok, nå har jeg markert kun z-rotation og når jeg flytter på keyframen til høyre oppover så roterer kamera gradvis mer mot venstre. Det jeg trenger nå er egentlig bare en slags speilvending av denne kurven, så sluttpunktet blir identisk...

EDIT/ æsj, trodde at så lenge jeg fikk en identisk kurve, så ville posisjonen bli det samme, men den gang ei. Jeg må flytte
keyframen mye lenger oppover, så det er ikke snakk om noe ren speilvending likevel ser jeg. Greit nok, nå roterer kamera
mot venstre, men problemet er å få eksakt på milimeteren samme kameraposisjon som tidligere. Dette fordi kamera skal matche opp mot en tidligere render, som henger sammen.

EDIT/ greit, tror jeg har klart å plassere kamera ca på samme sted, som tidligere manuelt ved å flytte z-rotation keyframen litt og litt zoomet helt inn. Tok øyemål opp mot et annet kamera, som fortsatt har startposisjonen, så vekslet mellom disse to kamera inntil viewporten så identisk ut. Sikkert ikke riktig måte å gjøre det på, men men... hører gladelig på en smartere måte å gjøre det på!

catche
Sted: Sandnes

Legg innav catche » man 06 jun, 2011

du kan bare kopiere xyz-verdiene fra det andre kameraet, både posisjon og rotasjon. evnt importere gamle kameraet og aligne posisjon+rotasjon til det

Brukeravatar

Trådstarter
ufoninja
Kontakt:

hmm.. nå er på en måte kamera jeg animerer en kopi av det gamle kamera allerede, så posisjonene i hver ende har jeg jo, men i og med at det gamle kamera fra A til B roterte til venstre i starten ble det feil, når jeg skulle animere fra B til A igjen. Vet ikke om jeg misforstod deg nå men... er uansett ikke så lett å kun bruke ord på dette merker jeg :D

Gå tilbake til «Animering og rigging»