Animasjon av sjø

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Bokassa
Sted: Oslo

Animasjon av sjø

Legg innav Bokassa » søn 10 apr, 2011

Hei godtfolk, jeg skal animere en båt som beveger seg i nordsjøen, og trenger tips og triks i forhold til hvordan jeg best kan sette opp dette.

Jeg tar gjerne imot tips eller pekere mot tutorials som dekker dette temaet. Trenger baugbølger, skum og bølger...

Teksturering og rendering vil skje enten i maxwell eller vray, og rendertid og datakraft er strengt tatt ikke noe issue, da det er internt på kontoret, og jeg disponerer 5x12core i7.

På forhånd takk!

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » søn 10 apr, 2011

hvis du har dreamscape kan du bruke disse:

Introduksjon

Skum

Interaksjon

Realistisk sjø settings
Keep moving forward

Brukeravatar

Molte
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » man 11 apr, 2011

Fra hva jeg husker skaper dreamscape en fryktelig tileing.

Lykke til med prosjektet, tror ikke det er så lett å finne en god løsning uten a ha fryktelig mye tid til gode.
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

InKraBid
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg innav InKraBid » man 11 apr, 2011

Ville absolutt brukt dreamscape på dette, men lagd en kjempestor tekstur med masse bølger, så tilingen ikke er så synlig. Lag en animert wake med partikler, som du bruker som projisert lys på vannet (linket til båten). Det er i alle fall den enkle varianten :)
" ..now, to unleash screaming temporal doom.."

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 11 apr, 2011

Om du ikke har Dreamscape eller råd til det, så fines det et alternativ som heter Houdini Ocean Toolkit for 3ds max som etter hva jeg har forstått bygger på akkurat den samme algoritmen som dreamscape bruker (Tessendorf). Hot4max finner du her: http://code.google.com/p/hot4max/

Videre så er det jo spørs hvor realistisk du skal ha det, men om du ikke skal altfor nærme så kan du eventuelt lage en "dummy" av skroget rundt vannet/vannlinja som spawner partikkler i et gitt område som spwaner en gang til når det treffer vannflaten. og bare bruke en surface constraint på båten mot det animerte vannet. Selve bølgene kan du jo jukse til med et dicplacement map som går bak båten. Kommer jo selvfølgelig helt an på hvor nærme og realistisk du skal ha det.. Dette er noe som jeg selv synes er forferdelig vanskelig å få skikkelig bra uten masse klussing i post/videoredigering etterpå.

Gå tilbake til «Animering og rigging»