Falle ned rampe som en stiv stokk

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Mr.Blank
Sted: Oslo
Kontakt:

Falle ned rampe som en stiv stokk

Legg innav Mr.Blank » man 13 sep, 2010

Har en character som er ferdig rigget og skinnet.

I en scene skal figuren falle som en stiv stokk nedover en landgang (se vedlegg).

Noe av problemet jeg støter på for å få til denne roteringen er at Pivot point alltid må befinne seg nederst, inntil landgangen.
Hvis jeg velger alle bones og roterer blir det bare rot
Har også prøvd å animere dette ved å fjerne alle bones og bruke link constraint på mesh’n som er linket til x antall dummy helpers (ny dummy for hver gang pivot må flyttes ned mot landgangen).

Har jeg helt feil tilnærming til dette?
Noen som har forslag til en (enkel) måte å animere dette på?
Bruker 3d max.

Hjelp mottas med takk!

Vedlegg:
Bilde

Brukeravatar

Gal_ape
Sted: Tønsberg

Legg innav Gal_ape » tir 14 sep, 2010

Kan du ikke bare animere at pivot flytter seg fra topp til bunn av figuren hver gang han ligger nede?

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » tir 14 sep, 2010

Hva er grunnen til at du vil at pivoten skal være konstant nede? Det er jo kjempe lett å animere det som det er.

Først setter du opp keys for tiden han kommer seg ned.
Så rotasjonen og så tilpasse høyde. Du får til slutt en path for pivoten som er ganske lik pilene på tegningen din.
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 14 sep, 2010

Skal du bruke figuren til noe annet? Siden du sier du har prøvd å fjerne bones, så virker det ikke som at de er særlig viktige?

Uansett så har du vel en helper som hele riggen er linket til, altså en som er øverst i hierarkiet.
Såvidt jeg har skjønt, så trenger du et pivot i hver ende av figuren, altså en helper. korrekt?

En enkel måte er å:

1. lage tre stk. dummy`s. En alignet nederst på geometrien (Dummy_nederst). En alignet øverst på geometrien (Dummy_øverst). Og en alignet med dummyen som HELE riggen din er linket til (Dummy_midten).

2. Flytt pivot på dummy_midten slik at det er alignet med pivot på dummy_nederst.

3. Link helperen som styrer hele riggen din til dummy_midten. (Viktig at helperen som styrer riggen din inkluderer HELE riggen.)

4. Gi dummy_midten en "position constraint" til dummy_nederst (viktig at pivot på dummy_midten er alignet med dummy_nederst.)

5. Gi dummy_midten en "Look-at constraint" til dummy_øverst.

Her ser du oppsettet i praksis (den blå cylinderen skal forestille geometrien din :P):
Bilde

Da har du mulighet å kontrollere figuren slik du viser at du trenger på tegninga. Dummyene i hver ende kan du rotere rundt hverandre. Oppsettet er selvsagt så simpelt som det er mulig å få det, og sikkert ikke helt optimalt. Bare si ifra hvis du har behov som dette oppsettet ikke dekker :)

PS: Du kan bruke link constraint fra din rigg til dummy_midten. Da kan du fortsette å animere og la "stokkriggen" ligge igjen.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Mr.Blank
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Mr.Blank » fre 17 sep, 2010

Fungerte bra dette, Hardrock, måtte bare fjerne IK targets på føttene til CATriggen ettersom de ikke ville være med på leken...

Tusen takk for hjelpen!

PS: Ble tipset om denne lille plugin for animering av pivot point.

http://joleanes.com/scripts_plugins/animatablePivot.php

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » man 20 sep, 2010

CAT kjenner jeg ikke noe til, så det kan jeg ikke si noe om ...

Men bra det funka! :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Animering og rigging»