Objekt glir ut

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Sted: Bodø

Objekt glir ut

Legg innav MrTord » man 03 mai, 2010

Hei

har animert en dinosaur. Som munn har jeg et eget objekt som ikke er tilkoblet kroppen, men direkte til beinene. Alt skulle tilsi at munnen skulle følge resten av kroppen når jeg animerer, men etter hvert som jeg flytter på figuren flytter munnen seg vekk fra figuren. Merkelig. se på bildet.

Hva kan jeg gjøre. har sjekket at alle vertex er koblet til riktig bein

Bilde

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » man 03 mai, 2010

Når du sier du har koblet munnen til bonet så snakker du om at du har parentet eller constrainet det, og ikke skinnet det, sant?

Jeg tipper du har parentet munnen til feil bone, det må parentes til det som beveger selve hodet. Hadde vært litt lettere om du fortalte hvilket program du brukte, og vist hvilket bone du har parentet munnen til.

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

Legg innav MrTord » man 03 mai, 2010

Det er skinnet til et bein som går fra kjeven til snuten og ett fra kjeven til enden av haka.

Hvis jeg contrainer eller parenter det, vil det jo ikke følge munnen når den åpnes...

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » man 03 mai, 2010

Om du hadde hatt separate objekter for nedre og øvre del så ville det funket greit med constraints - men når jeg tenker meg om så er det mest logisk å ha dette i én mesh :)

Problemet må uansett være at skinclusteret til munnhulen har mer weight enn det har på munnen på hovedmeshen. Om du painter 1 i weight både oppe og nede på de to jointene på skinclusteret til hovedmeshen så tipper jeg dette bør løse problemet ditt.

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

Legg innav MrTord » tir 04 mai, 2010

hvis weight hadde vært et problem, ville det vel heller vært munnhulemeshen som ble igjen, og hodet som flyttet seg lengre?

Har sjekket at både hodemeshen og munnhulemeshen har samme weight til beinene.

Buker forresten maya.

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » tir 04 mai, 2010

hvis weight hadde vært et problem, ville det vel heller vært munnhulemeshen som ble igjen, og hodet som flyttet seg lengre?

Har sjekket at både hodemeshen og munnhulemeshen har samme weight til beinene.

Om f.eks. nakkejointen hadde hatt noesomhelst weight på hodet/snuten, så ville snuten ha hatt mindre weight enn munnhulen - og nettopp dette problemet du beskriver ville ha oppstått. Jeg kan vedde en hundrings på at det er dette som er problemet, har du mulighet til å legge ut scene-filen?

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

kan jeg sende den til deg på mail?

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Sendt mail på pm :)

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

har sendt mail :)

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

har sendt mail :)

Har sendt mail tilbake ;)

Pga. riggen din både var poset og scalet, samt veldig mye rot så fjernet jeg den og satt opp nye joints og skinnet på nytt. Versjonen jeg sendte deg nå fungerer fint.

Jeg gjorde et forsøk på å fikse problemet i posen du hadde, men det gikk ikke. Dette er mest sansynlig fordi meshen allere er deformert i alle mulige akser, vet ikke om du har noen måte å resette riggen til skin-pose, isåfall bør det være ganske kjapt å fikse problemet.

Bare et par ting jeg så i versjonen din var at du hadde parentet tennene i underkjeven til feil joint, og skinnet underkjeven til feil joint, den var skinnet til end-jointen, mens på hovedmeshen var den skinnet et punkt lenger ned på joint-chainen. Om du hadde fått resatt posen så ville du mest sannsynlig løst problemet ved å bare kopiere skinweightsene fra hovedmeshen til munnen.

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

får ikke åpnet fila. har maya 2009

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

får ikke åpnet fila. har maya 2009

Gå på options når under "Open", så velger du "Ignore version".

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord

takker så mye for hjelpa!

Burde kunnet dette for lenge siden, men er litt treig

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Bare hyggelig :)