Lyn animering

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
7ern
Sted: Oslo

Lyn animering

Legg innav 7ern » ons 07 apr, 2010

Helluh... Vet noen en enkel måte å lage lyn på i 3d studio max? Skal lage lyn som i star wars. Men finner ingen tutorials på det. Jeg finner bare LYS (light) tutorials, og ikke LYN (lightning) tutorials. Er et viktig moment jeg skal ha innenfor animeringa mi, og kommer meg nesten ikke videre uten den egentlig. Så om det er noen som har noen gode ideer, eller eventuelt en bra tutorial eller noe lignende hadde jeg vært veldig takknemlig for det. xD

ps. er ikke alltid jeg er på pcen for øyeblikket, så svarer så fort jeg kan tilbake.

på forhånd takk xD

mVh 7ern
- T.T.T = Ting Tar Tid
Deal With It

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 07 apr, 2010

Tja.. noen god tutorial har jeg ikke, og har aldri forsøkt meg på det selv.

Det enkleste og beste hadde nok vært og lage det i post. After Effects e.l.

Skal du gjøre det i 3ds så ville jeg kanskje prøvd å tegne opp splines som ligner på lyn og lagt på et light material, men det er nok lagt fra noen ultimat løsning.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
7ern

Legg innav 7ern » ons 07 apr, 2010

takker... ja jeg finner bare tutorial for after effects... det blir vel kanskje det beste? tenkte kanskje det hadde vært enklere i 3D s max og holde seg til et program. men ser vel ut til at jeg må gjøra det i after effects. hmm...
- T.T.T = Ting Tar Tid

Deal With It

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » ons 07 apr, 2010

Det er mye du kan gjøre i After Effects som er kjappere og lettere å gjennomføre enn å knote med det samme i Max. Lag lyn i AF, følg tutsene for det kommer til å bli en veldig nyttig erfaring til senere prosjekter :)
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Trådstarter
7ern

Legg innav 7ern » fre 09 apr, 2010

ja ok :) da skal jeg prøve meg med AF :) takk for tilbake svar :)
- T.T.T = Ting Tar Tid

Deal With It

danielodland

Legg innav danielodland » man 31 jan, 2011

Gammel tråd men kan jo være noen fortsatt bryr seg=)

Det du KAN gjøre hvis du vil gjøre dette i max, er å lage en eller flere splines (husk å gi den nok segmenter til at den kan formes som et lyn). Dette ser nok også bedre ut med flere enn en spline. Deretter kan du legge en noise modifier på skiten og animere den. Kan være lurt å gi den bevegelse både i Z og X eller Y (den av de som blir dybdeaksen i dette tilfellet). Har ikke prøvd dette, men kanskje du til og med kan ha to noise modifiere, en for de små konstante bevegelsene og en for de store, mer spastiske. Eventuelt ta de store for hånd på ett eller annet vis.

Materialet kan du gi en glow, eventuelt assigne en lens effekt til materialet.

Hvis dette er til en Podracer eller noe, vil du vel ikke at "lynene" skal bli borte på noe tidspunkt, men hvis det er til lyn fra himmelen, kan du bruke visibility eller opacity til å animere at det blinker.

[husk å gi splinen corner vertexer.]

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » man 31 jan, 2011

Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

danielodland

Legg innav danielodland » man 31 jan, 2011

Jepp. Mange argumenter for å gjøre dette i compositing. Men det er mulig begge veier.

[...men jeg antar at han vil ha en sånn podracer effekt, og da kan det være praktisk å
animere "lynet" sammen med andre objekter. Da kan du bruke constraints og sånn for
å få "lynet" til å agere sammen med objekter]

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 31 jan, 2011

Kom faktisk over denne shaderen til Jeff Patton tidligere i dag. Burde egentlig bare være tweake et cut out map slik du vil ha lynet og slenge på et plane. Slenger du i tillegg på glare output shader e.l. blir det knall :)
Bilde

download
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » man 31 jan, 2011

En native måte er å bruke particle flow. Gjorde en rask test før forelesning i dag:
http://folk.ntnu.no/havardsc/tmp/lightning.MP4
Det går veldig tregt i dette eksempelet, men med litt tweaking - mer noise og branch propagation - så kan du få omtrent samme resultat som shaderen over, bare i 3d og ikke som et plane.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Gå tilbake til «Animering og rigging»