Animere fotspor i max?

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Animere fotspor i max?

Legg innav krth8 » fre 05 feb, 2010

Hei.

så en som hadde gjort dette på youtube og han hadde brukt particle flow til dette. http://www.youtube.com/watch?v=v8xig6jEC8c

Vi har nå begynt på et prosjekt hvor handlingen forgeår på nordpolen og hadde da vært litt ekstra kult om vi fikk til fotspor i snøen og spor etter snøscooteren osv.

vet noen åssen en gjør dette eller kan linke til noen tutorials?

Takker for svar :D

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 05 feb, 2010

I Maya ville jeg ha brukt en full 2d fluids container med objektet som
interacter med bakken som collisionobjekt...slik at fluid'en "collides" bort
der ting interacter... også bruke dette som displacement på
groundplanen. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende til 3dsmax?

Brukeravatar

NastyMix
Innlegg: 433
Registrert: søn 04 jan, 2009
Sted: moss

Legg innav NastyMix » fre 05 feb, 2010

I Maya


Bruker du max så kan du bare se bort fra komentaren til christerb...desverre :(
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 05 feb, 2010

Iom. at du siterer "I Maya" og ikke "Vet ikke om det finnes noe
tilsvarende til 3dsmax?"
går jeg utifra at du tror jeg ikke fikk med meg
at det er max det spørres om her, men jeg tenkte allikevel jeg ville poste
da mange teknikker er, om ikke direkte, overførbare mellom diverse
applikasjoner. Tanken var å sette igang litt tankevirksomhet bare.

Brukeravatar

havards
Innlegg: 211
Registrert: ons 13 des, 2006

Legg innav havards » fre 05 feb, 2010

Du kan slenge på en volume select-modifier på bakken. Der har du mange forskjellige metoder for å selektere deler av meshen som også kan animeres. Du har mange alternativer i den modifieren, du kan f.eks animere gizmoen/en mesh som går over bakken, eller et animert svart/hvitt-map med footsteps på. Alt i alt en ganske krafitg modifier. Deretter kan du slenge på en push-modifier som dytter den berørte bakken ned og alternativt en smoothmodifier etter det igjen. Man kan sikkert gjøre noe ala det christer foreslår med particle flow i max også:)
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 06 feb, 2010

Glemte kanskje å si at fluids'en skal bakes ut som en sort/hvit map som
igjen kan brukes som displacement. e.l. ;)
Teknikken er bare for å generere noe en map basert på det som faktisk
skal interacte med bakken. :)

Brukeravatar

Trådstarter
krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » tir 09 feb, 2010

takker for svar men tror det skal være litt enklere. jeg tenker ikke skikkelige fotspor, men litt sånn ground deformation bare. altså at det synker litt der forten treffer?

fant en annen youtube video som viser egentlig akkurat det jeg kunne tenkt meg og få til :D

Snow Prints
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

havards
Innlegg: 211
Registrert: ons 13 des, 2006

Legg innav havards » tir 09 feb, 2010

ja, da er det like så greit med vol.select og push-modifiers, tar 1 min å sette opp :)
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet

http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 09 feb, 2010

@ - harvards...hvordan setter du det opp da? Jeg får det ikke til...

Hvordan får du meshen til å forsatt ligge nede når kula har rullet over?
Keep moving forward

Brukeravatar

havards
Innlegg: 211
Registrert: ons 13 des, 2006

Legg innav havards » tir 09 feb, 2010

Har ikke max her, men er det ikke en option for å akkumulere seleksjonen i vol.select?
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet

http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 09 feb, 2010

ikke som jeg finner ut av ihvertfall...hadde vært fint om du kunne vise :)
Keep moving forward


Gå tilbake til «Animering og rigging»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest