Simulering av fallende objekt i vann med MassFX og PhoenixFD

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Sted: Oslo
Kontakt:

Simulering av fallende objekt i vann med MassFX og PhoenixFD

Legg innav jaswane » fre 28 mar, 2014

Jeg er litt i villrede akkurat nå. Jeg skal simulere et fallende stort objekt fra luften som skal plaske ned i vann, være under et øyeblikk og flyte opp igjen. Jeg vil gjøre det med simulering og ikke keyframe animasjon.

Jeg bruker 3dsmax 2014 og har også Phoenix FD jeg har tenkt å bruke på selve vann visualiseringen med bølger og skum. Men såvidt jeg skjønner har ikke Phoenix FD selv fysikkmotor for å simulere fallende objekter og oppsett for egenskaper til objekter (tyngde osv).

Jeg får til selve fallet med MassFX og tenkte å lage et vannplan alla det som var i reactor hvor objektet kan falle ned i og flyte opp... men nå virker det som om MassFX ikke har vann mulighet lenger?? Skjønner ikkeno.

Tips og triks mottas med takk. Trodde MassFX og Phoenix FD ville takle dette men får det ikke til...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » lør 29 mar, 2014

Bruk particleflow for det? Burde jo være ganske enkelt å sette opp det med noen events.

1. gravity for fall.
2. drag for simulasjon av at den treffer vannet og roer seg ned.
3. gravety i motsatt retning med drag i tillegg som får den til å duppe opp til havoverflaten igjen.
4. gjenta igjen med mindre prosent på forces for å få den til å duppe opp og ned et par ganger ved vannskorpen?

En annen metode som kan være greit, selvom det er noen keyframes er vell å bare lage en spline lik dottene i bildet ditt? Sette en keyframe ved vannskropen og sette den til "fast" med "slow" rett etterpå slik at du "faker" møtet med vannskorpen? Resten blir jo bare test og forsøk med timing.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » lør 29 mar, 2014

http://docs.autodesk.com/3DSMAX/16/ENU/ ... d30e403177

Ikke fått med meg det, men det er jo kommet en buoyancy operator nå der, så den burde vell kunne brukes? Slipper man testinga med å snu partikkelen og slikt selv.

Gå tilbake til «Animering og rigging»