Animere med ligninger i Curve Editor (3Ds max)

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Chibini

Animere med ligninger i Curve Editor (3Ds max)

Legg innav Chibini » ons 03 okt, 2012

Jeg har fiklet litt rundt med Curve Editoren i 3Ds max en stund nå. Ettersom det er kurvebasert, så lurer jeg på om det er mulig å lage fiks ferdige animasjons-kurver med matematiske ligninger? Om dette ikke er mulig i curve editoren, er det noen som vet om det er mulig på noen som helst måte å bruke matematiske ligninger som utgangspunkt for bevegelser av objekter i 3Ds Max?

Takker for svar!

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » tor 04 okt, 2012

Yes, du kan assigne kontrollere til de forskjellige komponentene i transform-matrisa.
F.eks for å få en bevegelse som et resultat av en funksjon på et objekt så assigner du en script-controller til position-komponenten. Da får du opp et vindu der du skriver inn formelen din. Output (siste som evalueres i scriptet) må være en posisjon, dvs en point3. Som default er det [0, 0, 0].
Hvis du vil ha en sirkulær bevegelse som en funksjon av tid så kan du f.eks skrive

Kode: Velg alt

[50 * sin(F * 10), 50 * cos(F * 10), 0]

F er en forhåndsdefinert variabel og representerer current frame.

Kode: Velg alt

[(100 - F) * sin(F * 10), (100 - F) * cos(F * 10), F]

En simpel spiral.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Trådstarter
Chibini

Legg innav Chibini » tor 04 okt, 2012

Takk, takk! Gleder meg til å teste ut, kan hende jeg kommer med noen flere spørsmål etter å ha knota litt med det. :D

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » fre 05 okt, 2012

Selv om det ser ut som at du har fått hjelp av havards, så må jeg bare spørre: Du spør om animasjonskurver. Er det slik at du vil ha for eks. Bezier-kurver som er laget utifra en matematisk formel?

Script-kontrollere og wire parameters har full støtte for maxScript. Det betyr basically at du kan gjøre hva som helst i dem.
Du kan også bruke expression-kontrollere. Her trenger du ikke å kunne maxScript, det er en liste med funksjoner tilgjengelig i interfacet til kontrolleren, og de kjøres raskere enn script-kontrollere.

Det følger med god bruksanvisning til max. hvis du søker, så får du en lettfattelig forklaring på hva det er og hvordan det brukes.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Chibini

Legg innav Chibini » søn 07 okt, 2012

Ja det er som du skrev hardrock_ram, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal få skrevet inn formlene og ta dem i bruk på objects?

Finner ingen gode tutorials på det. Jeg fant bare ut at det er mulig på en eller annen måte, og at 3ds max har noen forhåndsvariabler som du nevnte, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta dem i bruk. Om det enten er curve editor eller expression controller, hvordan gjør man det?

Håper jeg fikk frem problemet på en forståelig måte.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tor 11 okt, 2012

Se DENNE først.
Så kan du spørre mer konkret etterpå :) (Sorry for sent svar)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Animering og rigging»