hvordan lager jeg pustebevegelser i maya?

Moderatorer: dboydesign, Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
monjanse

hvordan lager jeg pustebevegelser i maya?

Legg innav monjanse » lør 25 feb, 2012

hvordan får jeg foreksempel en dinosaur til å lage pustebevegelser i maya?

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 25 feb, 2012

På helt generell basis må den rigges. Du kan enten bruke et skjelettsystem som beveger seg for å simulere lunger, eller så kan du bruke et morphesystem. Dette er noe du kan løse på mange forskjellige måter, så det krever bare at ud prøver deg fram.
PS: jeg bruker ikke Maya selv, så jeg kan ikke hjelpe deg spesifikt for det programmet.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » lør 25 feb, 2012

Du har jo denne videoen på Youtube. Same prinsippet, bare gjer det i Maya. Og morphtargets heiter blendshapes i Maya, bare så det er nemnt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uax0LqUg1hI&feature=youtu.be[/youtube]
Mvh
Saihtam

danielodland

Legg innav danielodland » lør 25 feb, 2012

Du kan bruke hvilke som helst animerbare teknikker som får vertexene til å bevege seg, men kan tenke meg joints med skin cluster på, lattice, nonlinear deformere, blend shapes, clusters, influenceobjekter i et muskelsystem og wrap deformer er noen av alternativene folk bruker. Hva du skal velge kommer an på hvor avansert rigg (animasjonskontrollere) du vil lage. Hvis du kun skal få noe til å blåse opp deler av kroppen, kan du bruke nesten hvilke som helst teknikker men hvis det skal kombineres med annet burde du vurdere å sette deg inn i generell rigging. Når du har gjort det vil det være lettere å ta en avgjørelse=) Du kan eventuelt bare plukke en av teknikkene over eller se videoen til Saihtam=)

Brukeravatar

Trådstarter
monjanse

Legg innav monjanse » søn 26 feb, 2012

Takk for tipsene.
hilsen meg, som er autist og digger 3d animasjon.

Gå tilbake til «Animering og rigging»