This drink IS on the house

Her finner du en utvalgt samling av arbeider medlemmer har postet her på 3Dhue.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
larma
Sted: Oslo
Kontakt:

This drink IS on the house

Legg innav larma » man 31 okt, 2011

Jah.. Da har jeg jaggu lagd ENDA et Star Wars-bilde.. hehe.. Det er sikkert et resultat av at Star Wars Blue-ray boksen dukka opp i posten forrige uke.. hehe..

Men, poster hvertfall denne for moro skyld.. Prøvd å lære meg Vray igjen etter flere år med kun Mental-Ray.. Skulle som vanlig bare teste det med noen gamle modeller jeg hadde liggende - også utviklet det hele seg til at jeg lagde et helt bilde av det.

Modellering er med andre ord ingen stor del av dette prosjektet, da jeg kun benyttet meg av modeller jeg har laget tidligere, samt et utvalg modeller jeg enten har kjøpt eller lastet ned gratis. Modellen av Darth Vader er min egen, som jeg har modellert for flere år siden. Mens selve rommet og stormtrooperne er modeller jeg en gang i tiden har kjøpt/lastet ned fra gratisbibliotek. Jeg har med andre ord bygget et bilde, men ikke nødvendigvis bygget alle modellene som inngår i bildet - som sagt var ikke modellering noe fokuspunkt i dette prosjektet.

Har til dette prosjektet fikset litt på modellene, rigget/skin'et modellene, reteksturerte/reshadet ALT for Vray, poset figurene, modifiserte en interiørscene jeg tidligere har kjøpt - slik at den fremstår litt mer som den kommer fra SW-universet, lyssatte, rendret, og compet det ferdige bildet sammen med litt 2D-elementer.

Dersom modellering skal kritiseres i dette bildet, så er det viktig at du kun kommenterer på modellen av Vader og lightsaberen, da jeg ikke kan ta æren for å ha bygget alt det andre i scenen. Men kommenter gjerne posisjonering, posing, teksturering, shading, lyssetting osv av de andre tingene, da dette er relevante tilbakemeldinger for meg. :)

Og kort forklart ble det hele til et bilde som beskriver hvorfor en Sith aldri har særlig til barregning.. hehe.. :D Tanken med røyken som svever fra askebegeret og rundt flaska er at en litt bedugget Vader ikke har stålkontroll på det han driver med.. hehe.. La også til et rødt sugerør i siste liten her, da jeg innså at noe slikt måtte til for å få drinken gjennom maska.

Software brukt: 3ds Max 2012, Vray ADV, Photoshop CS5..

Jeg kunne sikkert gjort ENDA mer ut av scenen, og lagt ut flere morsomme easter-eggs, (som AT-ST-driver hjelmen på barkrakken bak i bildet), men ønsket å ikke mate inn FOR mye ting som fjernet fokus fra selve "handlingen" bildet.. Og som sagt så var dette i utgangspunktet kun en øvelse i å forstå Vray..

Men jeg ble såpass fornøyd med det, at jeg tenkte jeg kunne dele det.. Håper det er noen Star Wars fans der ute som liker det! :)

[align=center]Bilde[/align]
Sist redigert av larma den tir 01 nov, 2011, redigert 3 ganger totalt.
Maybe, just once, someone will call me 'Sir' without adding, 'You're making a scene.'

Lars "Preke" Martinsen
www.larsmartinsen.com

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » man 31 okt, 2011

Hehehe, pure awsumness.
Laget alt av modeller selv? Må få tatt meg tid til og lage en stormtrooper eller to selv, til animasjons-lek ^^
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 31 okt, 2011

Hehe, veldig morsomt bilde! Komposisjonsmessig er det kanskje litt for mye i bildet som stjeler blikkfanget fra flaska og Darth Vader, men ellers veldig bra! :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
larma
Kontakt:

Tronotrond:
Tusen takk! Ja, du har nok et poeng der.. På et tidspunkt var kameraet mye lenger unna, og planen var å fylle opp baren med andre troopere, offiserer og andre star-wars karakterer.. Men når først ideen om flaska osv kom, så snevret jeg det hele inn, og begynte å fjerne ting fra scenen.. Ble nok igjen noen ting i bildet som kunne vært fjernet for å ha en renere komposisjon, men jeg hadde vel ikke sjela til å fjerne alt arbeidet jeg hadde gjort.. hehe..

LuvMachine
Tusen takk! :) Når det kommer til modellene så er dette en mix av modeller jeg har laget selv og modeller jeg har kjøpt/lastet ned gjennom åra.. Saken er å huske hva som er hva.. hehe.. Hele Darth Vader og lightsaberen hans er modellert 100% av meg.. Stormtrooperen er en mix av en modell jeg startet på for lenge siden, og stuff jeg fant på nett.. Rommet er vel også en kjøpt modell fra Archdesign, men som jeg har gjort en del endringer på til dette bildet.. Alt i bildet er jo teksturert og shadet spesifikt for dette bildet..

Så det er vel tåli 50/50.. hehe.. Men som sagt så var dette et Vray-learning-prosjekt som sporet ut i noe mer kreativt.. Med mest fokus på teksturering, lys og render.. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke har bygget alt. selv.. :) Jeg deler det jo kun fordi jeg tenkte at kanskje noen ville ha moro av det ferdige bildet..
Maybe, just once, someone will call me 'Sir' without adding, 'You're making a scene.'

Lars "Preke" Martinsen

www.larsmartinsen.com

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 31 okt, 2011

fett :) utrolig bra modeller, spess stormtroopersene. (ville gi deg fullstendig cred for dem fram til jeg leste at du faktisk ikke hadde gjort dem)

uansett, tror flere vill raskt sagt seg enige med meg i at darth vader har en høyde som er dårlig i dette bildet :P han ser kortvokst ut og lavere enn soldatene.

Syntes renderen funker bra, har litt problemer med utseende på vader i kvalitet i forhold til resten. :) Veldig kul ide også, men føler kanskje vader mister fokus

vill også legge til at jeg føler meg litt lurt, var under intrykket at du hadde mekka alt og ble ganske imponert, men så viste det seg at det ikke var tilfelle.
Du har rett å slett ikke avklart det at 50 % av modellene ikke var dine i hovedteksten.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 31 okt, 2011

Må nesten si meg enig med Athidi at det er en litt kortvokst Vader du har mekka.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Teetime
Kontakt:

Legg innav Teetime » man 31 okt, 2011

syntes det ser litt ut som han sitter jeg^^
utrolig bra bilde=)
Petter Burhol
Produsent
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

Trådstarter
larma
Kontakt:

Takk for både ris og ros.. :) Skal prøve å svare på det meste..

"Teetime" har 100% rett! Han sitter på en barkrakk, mens bartenderen står på et litt høyere gulv.. (slik det ofte er i barer) Vader har jeg modellert til ca 2m høy, mens stormtrooperen kun er rundt 1.80.. Men når jeg poset Vader på barkrakken, ble han lavere enn trooperen. Personlig synes jeg dette funka veldig bra - fordi høydeforskjellen gir bartenderen litt mer autoritet i bildet. Han er jo tross alt ikke så veldig happy for at Vader bare forsyner seg med varene.. Så jeg er egentlig veldig fornøyd med at Vader fremstår som litt lavere.. :) Kanskje bare en smak-sak..? :)

"Athidi": Det at DU føler deg lurt kan jeg dessverre ikke ta heeeelt på min kappe. :) Jeg føler at jeg har vært klar og tydelig, men beklager på det sterkeste dersom jeg ikke har vært det. :(

Bildene mine (både på jobb og hobby) er ofte en blanding av egne og andres modeller, samt blanding av 3D og 2D, men jeg gjør alltid ALL teksturering, shading, posing, rigging, rendering, komposisjon ++ selv - og det ligger MANGE timers arbeid i dette bildet. Disse tingene er min jobb, lidenskap og glede innenfor 3D. :) Og jeg føler absolutt ikke at jeg må vispe all kremen selv for å ta æren for å ha bakt kaka.. (Hvis du skjønner metaforen.. ;) hehe..)

Men detta her er et ofte diskutert tema blant 3D-folk, som jeg ikke tror vi skal dra så mye lenger ikveld.. Som sagt så var dette kun ment som en kort test av Vray - som sporet helt av, og istedet ble et ferdig bilde, som jeg gjerne ville dele med andre StarWars og/eller 3D-fans.. (jeg kan godt spesifikt poste wires av det JEG har modellert i scenen, hvis det hjelper? Men som sagt, så var det aldri modellering dette prosjektet handlet om) :)

Men, nok om akkurat det.. Nå burde alt være 100% oppklart.. Synd du ikke likte Vader, da.. Da han er 100% min egen modell.. (Selv om vi bare ser litt av den). Personlig er jeg veldig fornøyd med både modellen og shadinga.. Jeg gikk for en kryssning mellom den litt blassere EPIV-looken, og den mer shinye EPVI-looken på ham, og følte jeg naila det ut ifra det jeg prøvde å oppnå.. Vil gjerne vite mer presist hva du mener med at kvaliteten ikke er bra nok på ham.. :)

Beklager dersom jeg er veldig defensiv i dette svaret.. Likte bare ikke feiloppfattelsen om at jeg hadde fått noen til å føle seg "lurt".. Ville bare dele et kult bilde som jeg har laget, og var absolutt ikke ute etter å lure noen. :)

Lars "Preke" Martinsen

www.larsmartinsen.com

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » tir 01 nov, 2011

Desverre følte ikke jeg at du var klar og tydelig i første posten, du skrev ingenting om at du ikke hadde laget storm trooperne eller rommet. Det kom først frem i 4 post.

Det var ikke en eneste setning som sa at du ikke hadde laget dem. Du nevnte de som gamle modeller , du hadde dem liggende og interiør scenen du hadde.

Ingenting av dette sier at du ikke har laget dem. Derfor satt jeg og skulle gi deg skryt for å ha mekka så utrolig bra storm troopers, når jeg etterhvert leste i 4.posten at du ikke hadde mekka dem. :P

Derfor er det viktig at dette nevnes i første post :)

og hvorfor er en storm trooper bartender.. ? that doesnt make any sense!! :? :o

Og jeg føler absolutt ikke at jeg må vispe all kremen selv for å ta æren for å ha bakt kaka.. (Hvis du skjønner metaforen.. Wink hehe..)

dette sier vell litt... Så den som gjør 80 % av en ting får all æren.. ?

Sorry at jeg er kvass på dette... men som 3d artist innenfor modellering føler jeg dette er litt feil.. :p
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » tir 01 nov, 2011

Nå skal ikke jeg blande meg inn her, men ville bare si at jeg liker komposisjonen i bildet og lysettingen. Kanskje Vader blir litt lav som noen nevner, men jeg så veldig fort at han satt, og holdningen til Stormtroopern viser at han ikke er så fornøyd. Liker også tulling bak der som ser litt dumt på hele situasjonen.

Når det kommer til lyset, så syns jeg det funker utrolig godt med det gule lyset satt opp mot det lyseblå. Blir en fin stemning i bildet.

Eneste som jeg vil pirker på, er bildet utenfor vinduet. Jeg greier ikke helt å bestemme meg om det 2d bildet er riktig satt inn. Trur kanskje jeg ville ha rotert det litt, men da blir det kanskje for like linjer med vinduet igjen. Nei, kanskje det må være sånn som det er.

Anyway, det ser ut som du fortsatt kan Vray :D

Brukeravatar

Trådstarter
larma
Kontakt:

Legg innav larma » tir 01 nov, 2011

Andrews:
Hehe.. Bare å blande seg! :D Vi har bare en vennlig meningsutveksling. Tusen takk.. "Tullingen" bak er nesten det jeg selv liker best med hele bildet.. hehe.. :) Ja, jeg er litt usikker på det bildet utafor vinduet, selv.. Prøvde litt ymse, men slo meg til slutt til ro med at det funka best sånn.. :)

Athidi:
Ser poenget ditt, og som sagt så beklager jeg hvis jeg ikke var tydelig nok - var absolutt ikke min hensikt. Skjønner at du som modellør kanskje tar deg litt nær av akkurat dette - og det var ikke meninga å tråkke deg på tærne.. ;)

Jeg sier ikke at den som gjør 80% nødvendigvis skal ha all æren.. Men det er nå engang slik at man tar æren for sin del av et produkt. Og det eneste jeg ville presentere her var det ferdige bildet. Derfor har jeg ikke postet noen wires, ingen polycount, ingen screendump osv.. Jeg har kun postet det ferdige bildet.. :)

Jeg føler at jeg kan med ta 100% av æren for bildet - IKKE som modellør, men som Arts Designer. (Som er min jobb) :) Jeg har jobba fletta av meg med å gjøre det som måtte til for å skape det sluttproduktet jeg ønsket, og de tingene jeg ikke bygde selv, fant jeg enten gratis - eller så har jeg betalt for dem.. :)

Men som sagt, så er jo dette i bunn og grunn KUN et resultat av at jeg ikke forklarte meg godt nok fra starten av. Trodde jeg hadde gjort det, men ser at det kanskje gikk litt fort i svingene, og blei en litt tynn forklaring.. Men, som sagt, så var det absolutt ikke min hensikt.. Nå har vi hvertfall fått det frem i lyset.. hehe.. Og jeg har også endret den originale teksten.. :)

Lars "Preke" Martinsen

www.larsmartinsen.com

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » tor 03 nov, 2011

Skal jeg begynne med god-ordene blie jeg sittende en god stund.

Så jeg gjør det kort: Årets bilde, punktum!
Freelancer

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 03 nov, 2011

Fint satt sammen og et morsomt resultat! Ellers må jeg backe up teorien med at Vadern ser litt kortvokst ut :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 03 nov, 2011

Pen render!!

Brukeravatar

Trådstarter
larma
Kontakt:

Legg innav larma » tor 03 nov, 2011

Wow! Tusen takk folkens! :)

Tormem: Tusen takk! Jeg har jo prøvd å lære meg Vray her, og bladd gjennom ørten tutorials og renderfiler for å finne ut HVA som tilsynelatende fikk ting til å se bra ut.. Renderen er egentlig ganske simpel. Det er vel mer shaderne som gjør jobben. I tillegg er det jo MYE arbeid i post som gir det den looken det til slutt fikk.

v@la: Takker og bukker! :) Moro at du likte sammensettingen.. Dette er jo tross alt (som den tidligere samtalen avduket) mer enn noe annet et "komponerings-prosjekt.." Ja, han er jo litt kort - men som sagt, så sitter han.. Det blir vel smak og behag.. Det er fint liten jobb å gjøre ham høyere, men personlig liker jeg det, så da må jeg jo være tro mot meg selv og la han være litt "stutt".. hehe..

megaman: Wow! :eek: Tusen takk! Koselig at du mener det, men jeg kan ikke si meg enig.. Rett og slett fordi dette bildet, som jeg har sagt allerede, består av en del ingredienser (bla en del modeller) som jeg ikke kan ta æren for å ha bygget. Ser man på andre fullstendige prosjekter som blir postet her inne, så ligger det mye mer arbeid og detalj i det som blir gjort.. Ting jeg ALDRI ville klart! Men det at du synes det ferdige BILDET er kult synes jeg er veldig trivelig. :)

Til de som følger med, så kan jeg jo si at jeg nå driver med polering av bildet.. adder noen detaljer, karakterer osv, og kommer snart (forhåpentligvis) tilbake med en ny versjon som forhåpentligvis er enda mer "komplett"..

Lars "Preke" Martinsen

www.larsmartinsen.com

Gå tilbake til «Utvalgte arbeider»