Tegneby

Her finner du en utvalgt samling av arbeider medlemmer har postet her på 3Dhue.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Sted: Spydeberg
Kontakt:

Tegneby

Legg innav evengi » man 08 feb, 2010

Hei!

Nå er vi øyeblikkelig ferdig med første sesong av Tegneby som går på barneTV.
Og i den anledning vil jeg gjerne fortelle litt om prosjektet.
Bilde

Tegneby går på NRK barneTV og baserer seg på barnetegninger. Barnas tegninger kommer flagrene inn i Tegneby, spretter ut av arket og begynner å leve sitt eget liv. Tegneby er en papirplanet i et slags pappunivers, alle materialene er laget av papp, papir, tøy osv. Tegningene som hopper ut av arkene blir altså levende og er med i en kort historie. Når en episode er ferdig blir alle tegningene fra den episoden værende på en loop i byen, slik at byen vokser for hver episode. Etter 20 episoder, romsterer det ca. 300- 500 tegninger rundt på loop i byen. Den lever altså sitt eget liv, og barna kan se igjen sine tegninger fra tidligere episoder.

Ta en titt på noen episoder her (se gjerne to, så ser du progresjon i byen):
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/597010
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/602677

Bilde

Alt er laget i Maya, vi bruker mentalray. Vi har prøvd å tilnærme oss papirets egenskaper i shaderene våre, og vi kom svært nærme. (Mia MaterialX) Vi måtte dessverre fire en del på kvaliteten for å klare deadlinene våre. Men vi er fortsatt godt fornøyd med resultatet. Dere som er i bransjen, vil nok se noen renderartifacts osv. En episode lages på en uke, og rendres neste uke, slik at vi klarer faktisk å spytte ut tre episoder i måneden. Musikken har vi fått i en menge biter, så denne legges på så det passer stemningen vi ønsker.

Så mye som mulig er gjort klart. Vi har laget kontroller for dag og natt lys, skyer, bølger og fossen, samt alle arkene som daler ned. Så det skal være enkelt å justere og forandre, og at det tekniske ikke stjeler tid. Planen var at vi skulle kunne jobbe så nær innsendingene av tegninger som mulig. Slik at barna eks. to uker etter postgangen skulle kunne se tegningen sin på tv. Vi har klart å få til ca. 2 mnd etter postgang, og det blir enda bedre i sesong to.

Bilde

Det som muligens er det morsomste med dette prosjektet er at det er svært lite i produksjonsomfang, og i så måte kan være en stor motivator for dere som brenner inne med et prosjekt dere vil ha på TV. Fra Idé til ferdig TV produkt har tre personer i hovedsak stått for produksjon!
Det har vært musikkansvarlig Raymond Enoksen, som har laget en svært ikonisk musikkspor.
Assitent Stuart Suther Baker, som har scannet tegninger og rigget de i Maya.
Og "hovedprodusent" Roger Gihlemoen, som har gjort animasjon, rendering, klipp og lyd.

Det har vært morsommt å jobbe på prosjektet, det er spesiellt artig å åpne brev med tegninger fra hele Norge. Barn tenker på veldig mye rart.

Nå begynner vi snart på sesong to, ny planet, og noen små forandringer.(Vi trenger forøvrig en ny "hovedprodusent", ta en titt på jobbannonser på dette forumet for nærmere info.)
Bilde
En dag vil jeg forhåpentligvis forstå det der.
www.evengi.no

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » man 08 feb, 2010

Hei!

Dette var etter min smak!

Utrolig fasinerende og flott konsept!:-)

Syntest dere har lagt dere på et flott realismenivå, kan tenke meg hvor stolt ungene er når de får se tegningene sine.
-JohnMork-

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » man 08 feb, 2010

artige greier, lurte ført på om dere hadde tegnet barnetegninger selv, men leste at de er sendt inn =)

Brukeravatar

zuprextra
Kontakt:

Legg innav zuprextra » tor 11 feb, 2010

Ser på dette ofte med dattern min, og syntes det er veldig sjarmerende! Har lurt litt på hvordan dere har gjort det, og høres ut som dere har valgt en smart løsning med å gjøre alt i Maya. Har latt meg imponere over shadingen og lysettingen av de primitive tegningene =D>

zuprextra

http://www.zuprextra.com

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 11 feb, 2010

Jeg har også sett på dette med junior, og ble veldig imponert over nivået.
Liker idé'en og konseptet veldig godt også. Kan tenke meg at jeg hadde
satt VELDIG pris på å se min egen tegning på barne-tv i en sånn setting..
da jeg var liten så klart. =D>

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » fre 12 feb, 2010

Eg må bare sei meg einig med resten av folket. Ganske imponert over resultatet. Nydeleg papir-shader! Heilt herleg å sjå på.
Mvh
Saihtam

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Kontakt:

Legg innav evengi » tir 23 feb, 2010

Det er veldig hyggelig å lese tilbakemeldingene deres! Tusen takk!
Vi har fått tak i en dyktig medarbeider, og håper å kunne lage et enda bedre program i sesong to.
Så de av dere som er foreldre må poste Tegninger til oss!

Tak igjen for hyggelige tilbakemeldinger!

www.evengi.no

Brukeravatar

jaswane
Kontakt:

gøy

Legg innav jaswane » ons 05 jan, 2011

Jeg og datteren min syns også dette er en veldig morsom greie. Hun gleder seg til hver gang og har sendt inn tegninger for ikke så lenge siden. Ser dette er en litt gammel tråd, men dere søkte etter tegninger for ikke så veldig lenge siden stemmer ikke det?

Imponerende at dere er 3 stykk som har laget dette. Og veldig kult konsept.

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Kontakt:

Legg innav evengi » ons 05 jan, 2011

Jaswane: så hyggelig at dere liker Tegneby! Vi har trukket tilbake alle forespørsler om nye tegninger for to-tre måneder siden. Det har iallfall vært beskjeden som er sendt ut. ( kan jo ha vært en glipp i systemet)
Vi får allikevel en del tegninger, spesiellt hver tirdag.
Har plukket ut tegninger for tilogmed ep.19, dvs har åtte tegninger igjen til ep.20. Og vi har mange å velge imellom.

De som ikke blir brukt har mulighet for å komme med i starten av en eventuell tredje sesong, før vi får nye.

Jeg ser igjennom alle tegningene, og om de ikke blir brukt, kan det være de inspirerer til en historie! :)
Kos dere med resten av galskapen i denne sesongen!
Takk for at dere ser på!
Roger

www.evengi.no

Brukeravatar

rohtie
Kontakt:

Legg innav rohtie » ons 16 feb, 2011

Så en episode tilfeldigvis på barnetv og ble veldig fascinert av konseptet.
Veldig kult! Fortsett slik :)

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 20 feb, 2011

Jeg synes dette konseptet er fantastisk. Det får kidsa, eller Christer, til å interaktivt være med på å lage universet.Det fremmer også kreativitet hos småttingene og det er alltid en bra greie :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » man 21 feb, 2011

Mikademius skrev:Jeg synes dette konseptet er fantastisk. Det får kidsa, eller Christer, til å interaktivt være med på å lage universet.Det fremmer også kreativitet hos småttingene og det er alltid en bra greie :)

Indeed!!! \:D/

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Kontakt:

emmy

Legg innav evengi » tir 22 feb, 2011

Fikk akkurat vite at tegneby sesong 2 er nominert til Emmy, kategori interaktiv.

Hopper i taket! :o

roger

www.evengi.no

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » tir 22 feb, 2011

Gratulera så mykje! =D>
Mvh

Saihtam

Brukeravatar

Hymir
Kontakt:

Legg innav Hymir » ons 23 feb, 2011

Gratulerer!

Hadde hørt så mye bra om tegneby så bestemte meg her om dagen for å kikke igjenom et par episoder på NRK nett-TV. Må bare si meg enig med folket over her, et utrolig bra konsept!

Gå tilbake til «Utvalgte arbeider»