Hvordan jobbe lokalt med wordpress via dreamweaver i win?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Hvordan jobbe lokalt med wordpress via dreamweaver i win?

Legg innav v@la » ons 15 feb, 2012

Hepp!

Jeg sitter å tester ut muligheten for å jobbe med wordpress lokalt via dreamweaver i windows. For MAC så kan man bruke MAMP som et alternativ for å få dette til å fungere, men har noen noe tips til hvordan jeg kan få dette til i windows?

:)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » ons 15 feb, 2012

Det finnes mange muligheter for dette selv om Windows ikke er den beste platformen.

Den samme stacken heter WAMP på Windows (som i Windows, Apache, MySQL, PHP), så et søk på det bør gi deg det du trenger.

Her er noen alternativer som er mye brukt:
XAMPP
WampServer

Det som er viktig å passe på er at du har lik PHP-versjon, MySQL-versjon og like moduler satt på.

PS. Dreamweaver? Pfft.. Bruk f.eks. Sublime Text 2. Den har all umpf'en du trenger. :D

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 15 feb, 2012

Takk for lynkjapp respons! Da skal jeg se på noen av alternativene du har gitt meg. Grunnen til at jeg bruker dreamweaver er at det er installert på jobb og det er det jeg har brukt tidligere. Og det fungerer for meg ;) jeg skal bare teste noe, jeg jobber ikke med dette til vanlig.
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Ikke noe problem.

Grunnen til at jeg ikke bruker DW til utvikling er fordi det er en masse bloat man ikke trenger. Såklart er det fint med inline hjelp i programmet, men en IDE er som regel treigere enn en enkel editor. I tillegg så trenger man bare et fåtall av de funksjonene som DW tilbyr, og de man av og til benytter gir markup som er maltraktert ut av en annen verden. Prøv å kjøre 'center' på en tekst f.eks. Hvis de ikke har endret noe i nyere versjoner så pakker de teksten inn i en ny div med align="center", når den korrekte løsningen er å legge til text-align: center i css uten ytterligere markup.

Når det er sagt så er jo det man kan bruke mye kjappere enn det man må lære seg, i hvert fall i begynnelsen.

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 15 feb, 2012

Slenger inn enda en fin: AppServ http://www.appservnetwork.com/

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Bare for å komme med noe litt off topic: Rails har en mye bedre måte å håndtere local dev på, og det er mye vanskeligere å sette opp feil environment. Under utvikling så holder den orden på dependencies slik at local/remote kjører samme versjoner, i tillegg til at det følger med en enkel webserver slik at en kommand starter lokal server for utvikling. :D

Bare synd det er så få oppdrag innen det. :(

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Ser at disse tre alternativene har veldig forskellige specs og det er viktig å ta hensyn til:

Bilde

Du kan også ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_WAMPs

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 16 feb, 2012

Nå blir det litt gresk for min del, men jeg tenkte komme med et spørsmål til. Like greit å høre her siden det ser ut til at dere vet en del om dette. Er det mulig å code i live view inne i dreamweaver eller noen av disse andre programmene dere snakker om? Bruker idag firebug for å merkere koder i firefox for så gå inn i selve koden etterpå. Er det mulig å skippe det ene trinnet her?

:)

takk for info så langt :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 16 feb, 2012

Hva tenker du på da? Litt vanskelig å skjønne hva du mener.

Min arbeidsflyt er som regel:

- Skriv koden i editor (ikke noe wysiwyg)
- Sjekk i browser
- Repeat

Når det gjelder CSS
så bruker jeg som regel developer tools i Chrome for å legge til stiler også kopiere/lime inn i editor.

Brukeravatar

Trådstarter
v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 16 feb, 2012

ok. beklager dårlig formulering. Min arbeidsflyt idag kan for eks være å endre på et allerede eksisterende wordpress theme. For å få dette til så bruker jeg firebug for å finne frem de stedene i themen jeg må endre koden. For så å gå inn i wordpress og endre på koden der, men dette innebærer ofte en hel del leting for å finne frem til koden som må endres. Finnes det en måte å gå inn i koden og så endre den med en gang? I dreamweaver så kan du se koden direkte, men man kan lese den, ikke endre på den. Ble du noe klokere nå?
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 16 feb, 2012

Du tenker på at du i live view/nettleseren ser generert kildekode, også må du finne ut hvilken fil som genererer den biten du skal endre på?

Jeg jobber som regel ikke med WP, så det er en problemstilling jeg sjelden kommer borti. I systemene jeg bruker så har jeg såpass fartstid at jeg vet hva som genererer den koden jeg skal endre på så jeg slipper å lete.

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 17 feb, 2012

Jeg jobber utelukkende i Coda, men dette kommer (dessverre i ditt tilfelle) kun for Mac. Der kan jeg gjøre live-view i form av at jeg splitter programmet i to. Da kan jeg ha CSS oppe samtidig som jeg ser oppdatert nesten i real-time hva som skjer når jeg justerer på ting.

Mener nå det skal gå an å gjøre i DW også. Hadde sånne muligheter når jeg en gang måtte bruke det. Da var det under Macromedia, så mye kan jo ha skjedd på den tiden. Er vel nærmere 7-8 år siden..
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «Annet»